Den 25 juni åkte FSDB till Almedalen för att lyfta de frågor som är viktiga för personer med dövblindhet. Det var en fullspäckad dag då vi träffade politiker och byggde relationer med medier.
Det var varmt i Visby, när FSDB:s ordförande Klas Nelfelt, jag (Angelica Molin) och tolk Jessica Dobson kom fram till vår mötesplats i den medeltida staden. Vi bjöd in till möten på Brödboden, ett café med en sval innergård. Först dit var Socialdemokraten Agneta Nilsson, som sitter i Socialutskottet.
Klas Nelfelt lyfte flera av de frågor som är viktiga för personer med dövblindhet, bland annat tolktjänst, ledsagning, färdtjänst och rehabilitering. Vi pratade även om rättsprocessen kring LSS-ansökan och rättsäkerhet. Vi berättade att våra medlemmar nekas stöd och då inte erbjuds hjälp med någon juridisk rådgivning. Mötet gav möjlighet att föra en konstruktiv dialog om de utmaningar våra medlemmar möter och hur politiken kan bidra till förbättringar. En intervju med Agneta publiceras i nästa nummer av Kontakt med FSDB.
Under dagen strosade vi också bland tälten och deltog i ett seminarium av Fokus Patient, om ögonhälsa. Vi lyssnade även till tal av Daniel Helldén (MP) och Magdalena Andersson (S). Därutöver intervjuades Klas Nelfelt av SVT Nyhetstecken, bland annat om FSDB:s arbete och ledsagning.
Under eftermiddagen träffade vi SVT:s experter på tillgänglighet och pratade om framtida samarbete och nya innovationer. SVT presenterade flera pågående satsningar, mer om detta i höstnumret av Kontakt med FSDB.
Sammantaget gav dagen värdefulla möten, nya politiska kontakter, ökad synlighet i media och fortsatt dialog med SVT om tillgänglighet.
Syntolkning: Daniel Helldén (MP) håller sitt tal i Almedalen framför en folkmassa. Solen skiner och vid sidan av sidan står en tolk.
