Det var diskriminering i form av bristande tillgänglighet när en döv hjärtpatient nekades teckenspråkstolk. Det skriver Diskrimineringsombudsmannen i ett pressmeddelande.
Patienten skrevs in akut på Akademiska sjukhuset i Uppsala för hjärtsjukdom på en fredag i maj. Patienten begärde då att få en teckenspråkstolk för de läkarsamtal som skulle hållas.
Sjukhuspersonalen meddelade att de hade ringt och sökt tolk men att det inte fanns någon tolk tillgänglig under hela helgen, vare sig på plats eller på distans. När personen själv i efterhand kontaktade tolkcentralen uppgav de att sjukhuset inte hade gjort någon tolkbeställning för de aktuella datumen. Regionen medger att rutinerna har brustit.
DO bedömer att underlåtelsen att tillhandahålla tolk innebär att regionen har diskriminerat personen i form av bristande tillgänglighet. Därför begär nu DO att Region Uppsala ska betala 40 000 kronor i diskrimineringsersättning till personen.
– Det är oerhört viktigt att en person som är i behov av teckenspråkstolk får detta. I denna situation handlar det om en person som har fått ett besked om ett akut sjukdomstillstånd, vilket givetvis skapar oro. Det är allvarligt att personens möjlighet till information då försvåras genom att tolk inte tillgodoses, säger Sandra Danowsky, jurist på DO:s rättsenhet.